Календар

август 8. (Јулијански) / август 21. (Грегоријански) 2022.

На данашњи дан у нашој једној, светој, саборној и апостолској Цркви прослављају се:
Спомен светог оца нашег Емилијана Исповедника, епископа Кизичког; Спомен светог оца нашег Мирона Чудотворца, епископа Критског; Спомен светог мученика Гормиздаса; Празновање Пресвете Богородице у част јављења чудотворне иконе Њене зване Толгска; Спомен светих мученика Елевтерија и Леонида и Мале Дечице; Спомен светих новомученика Триандафила и Спасе (Анастасија); Спомен преподобног оца нашег Теодосија, игумана Оровског; Спомен светих два мученика тирских; Спомен светог мученика Стиракија; Спомен преподобних отаца наших: десет подвижника египатских; Спомен преподобног и богоносног оца нашег Григорија Синаита; Спомен преподобног оца нашег Григорија, иконописца Печерског; Спомен освећења храма Пресвете Богородице у Јерусалиму; Спомен освећења храма светих апостола Петра и Павла у време цара Лава Мудрог у Цариграду.

Види ‘Пролог’

Види ‘Житија Светих’


Свети Јустин Ћелијски: Беседа на Успеније Пресвете Богородице

Тако је, Прва после Господа Христа, Богомајка и Богородица, доживела ту највећу радост да се узнесе са телом и да васкрсне са телом, као што је Син Њен васкрсао. Тиме је Она показала оно што је Господ хтео Својим Васкрсењем. То јест, да је Он на овој земљи васкрсао из мртвих, васкрсао тело Своје, да би показао да ћемо ми васкрснути на дан Страшнога Суда. Још један доказ тога јесте данашњи велики Празник, када је тело Пресвете Богомајке узнесено изнад свих Небеса. То је пут наш, то је пут свакога човека. Оно што је Господ Христос доживљавао у овоме свету и чинио, Он је то све ради нас чинио, да бисмо и ми чинили за Њим. Он је дошао у овај свет да би нас сјединио са Собом, да нам да Живот вечни, да нам да Истину вечну, да нам да Правду вечну, да нам да Љубав вечну, да нам да Небеско Еванђеље. Јер исто Еванђеље важи и за Анђеле на Небу и за људе на земљи. Истина Божија, вечна и бесмртна, важи и за Анђеле на Небу и за људе на земљи. Тако, Правда Божија иста је Анђелима, и њу је донео Господ Христос на земљу. Добро Божије, Љубав Божија, све што је Божије, Господ Христос је донео пошто је постао човек. А Он је постао човек благодарећи Пречистој Богомајци, Која Га је родила на спасење свих нас. И постала тиме највећа Заступница свију нас, и рода људског Заступница и Помоћница. Јер шта Она тиме показује? Показује да је Господ Христос, Бог Истинити и Човек Истинити, дошао у овај свет да нам да Живот вечни, да нам да Истину вечну, да нам да Правду вечну. Зато је Он најнеопходнији и најпотребнији људскоме бићу. Јер и нама треба васкрснути на дан Страшнога Суда. И нама треба изаћи са телом, које је данас са нама, да се и оно очисти и васкрсне у Живот вечни. То ће се несумњиво збити, доказ је то што је Господ васкрсао телом, и живи са телом на Небу, и изнад свих Небеса. И да се то исто десило са Пресветом Богомајком, и Она живи на Небу, и изнад свих Небеса. Пресвета Богомајка, родивши нам Спаситеља, све је Његове заповести испунила на земљи и тако показала пример свима људима да и ми то исто чинимо. Не само то, Она свакоме даје силу и моћ, ко Јој се обраћа и извршује заповести Господа Христа. Данас је велики и Свети Празник. Пун је силе Господње, пун је благодати Божије. Благодати која је потребна свакоме од нас да можемо вршити и испуњавати заповести Господње. А те заповести су сила за нас, оне су бесмртност за нас. То су Божанске силе које уносимо у себе, да и ми можемо овде на земљи почети живети Вечним Животом, Небеским Животом. И Пресвета Богомајка показује кроз безброј чудеса да је Она заиста Прва после Господа Христа Заштитница рода људског, и да све што бива у Цркви, бива преко Ње. Она нам је Бога родила и тиме дала сва Небеска блага, све Небеске вредности. Зато, вели један Свети Отац, све дарове које нам је Господ Христос донео, Он нам је дао преко Пресвете Богомајке, преко Пресвете Богородице. И нама су потребни ти дарови, дарови живота, потребна Истина Божија, Правда Божија, Добро Божије, Љубав Божија, све нам је то потребно. А ми све то добијамо од Господа преко Пресвете Богомајке, Која се за нас моли и Која измољује од Њега све Његове Божанске Дарове за свако људско биће које се Њој обраћа за помоћ. Нека би Она посредовала између нас и Божанског Сина Свог, и даровала Божанске силе које су потребне за побожан живот у овоме свету, и за Вечни Живот у ономе свету. А наш живот почиње овде на земљи, да се продужи кроза све векове. Нека би нас Пресвета Богомајка водила и руководила целог живота нашег, и извела из овога света, и увела у онај свет, у Царство, у Вечно Царство Сина Свог, да бисмо и ми недостојни могли славити Чудесног Сина Њеног, Господа и Бога и Спаса нашег Христа, и Њу увек имати за свога Вођу у свим световима и животима. Амин.

„Блажена утроба која Те је носила…“ – из књиге „Радуј се, Мајко Цркве, Пресвета Богородице.“

Одломак из Јеванђеља који се чита на Светој Литургији на Успење јесте исти који се чита на свим Богородичиним празницима. Одломак из Јеванђеља почиње причом о Мартином и Маријином примању Исуса. Сведочанство се, наизглед, не односи на Богородицу, али одговор који Исус даје Марти: „Марија је добар део изабрала, који се неће одузети од ње“, директно се односи на Богородицу. Јер, примајући Оваплоћенога Логоса, Дјева Марија је слободно изабрала да прими најузвишенији дар Божији – Самога Бога. Овом јеванђељском одељку о Марти и Марији Црква је додала усклик жене из гомиле: „Блажена утроба која Те је носила и груди које си сисао!“ Овим речима, Црква признаје величину Богоматеринства Пресвете Дјеве. Али Исус не прославља Своју Мајку само због тога што је Она Његова Мајка, већ зато што у Њој види Њен слободни избор за то Богоматеринство. Заиста, Она слуша Божију Реч и чува је у срцу (Лука 2, 19 и 51).


отац Горан Ковачевић – Утисци и запажања са Литије (Крсног хода) 14.(1.) 8. 2022. у Београду (11 минута)


Hrist

Читање из Светог Писма

Литургија – Зачало 72: Матеј 17, 14-23

Исцјељење бјесомучнога дјечака. Моћ вјере.
14 И када дођоше народу, приступи Му човјек и паде на кољена пред Њим говорећи:
15 „Господе, помилуј сина мојега, јер је мјесечар и мучи се љуто; јер много пута пада у ватру и много пута у воду.
16 И доведох га ученицима Твојим и не могоше га исцијелити.”
17 А Исус одговарајући рече: „О роде невјерни и покварени! Докле ћу бити с вама? Докле ћу вас трпјети? Доведите Ми га амо.”
18 И запријети му Исус; и демон изиђе из њега; и оздрави момче од онога часа.
19 Тада приступише ученици Исусу и насамо Му рекоше: „Зашто га ми не могосмо изгнати?”
20 А Исус им рече: „За невјеровање ваше. Јер заиста вам кажем: ’Ако имате вјере колико зрно горушично, рећи ћете гори овој: ’Пређи одавде тамо’, и прећи ће, и ништа вам неће бити немогуће.’
21 А овај се род не изгони осим молитвом и постом.”

22 А кад су ходили по Галилеји, рече им Исус: „Син Човјечији биће предан у руке људске,
23 и убиће Га, и трећи дан устаће.”
И веома се ожалостише.

Апостол – Зачало 131: 1. Коринћанима 4, 16-19

Апостолско служење и понижење.
16 Молим вас, дакле, угледајте се на мене.
17 Зато вам послах Тимотеја, који ми је чедо љубљено и вјерно у Господу; он ће вас подсјетити на путеве моје који су у Христу Исусу, као што свуда у свакој Цркви учим.
18 Неки се надуше, као да ја нећу доћи к вама.
19 Али ћу вам доћи ускоро, ако Господ хоће, и нећу гледати на ријеч оних надмених, него на силу;


Духовна порука светог Теофана Затворника – Мисли за сваки дан у години:

(Матеј 17, 21) Ако се овај род изгони молитвом и постом другог лица, утолико више ће бити немоћан да уђе у оног који сам упражњава молитву и пост. Ето ограде! Бесова има много и сав је ваздух њима испуњен. Па ипак, они ништа не могу учинити ономе ко је ограђен молитвом и постом. Пост је свестрано уздржавање, а молитва – свестрано богоопштење. Прво ограђује изван, а друго – изнутра усмерава огњено свеоружје на непријатеље. Испосника и молитвеника издалека примећују демони и беже далеко како не би добили болан ударац. Треба ли, међутим, мислити да ђаво мора обитавати тамо где нема поста и молитве? Да, може се тако мислити. Демони се усељавају у човека и крију своје присуство. Они из тајности свог домаћина уче на свако зло, одвраћајући га од сваког добра. При томе, он је уверен да све сам ради, иако, у ствари, испуњава вољу свог непријатеља. Подухвати се само молитве и поста – и враг ћe одмах да побегне. Затим ће он са стране очекивати прилику да се опет врати. Он се стварно и вpaћa, чим буду остављени пост и молитва.


Учимо црквенословенски (словѣ́ньскъ ѩзъıкъ)

Мирослављево јеванђеље

Мирослављево јеванђеље

истѧзанїє (истјазаније) = истраживање, испитивање

Премудрости Соломонове 1, 9

ЦРКВЕНОСЛОВЕНСКИ: Въ совѣтѣхъ бо нечестивагѡ истѧзанїе бѹдетъ, словесъ же єгѡ слышанїе ко Гд҇ѹ прїидетъ во ѡбличенїе беззаконїй єгѡ:

ИЗГОВОР: В совјетјех бо нечестиваго истјазаније будет, словес же јего слишаније ко Г(оспо)ду приидјет во обличеније беззакониј јего.

СРПСКИ: Јер ће намисли безбожника бити испитане, а чување ријечи његових доћи ће Господу на изобличење безакоња његових.


Архива

X